ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

כיצד השתפר ניתוח מתיחת הבטן לאורך השנים

ניתוח מתיחת הבטן, המכונה Abdominoplasty בשפה המקצועית, הפך לאחד ההליכים הקוסמטיים הפופולריים ביותר בעולם בעשורים האחרונים. על פי האגודה הבינלאומית לכירורגיה פלסטית אסתטית (ISAPS), הוא נמצא באופן עקבי בין חמשת הניתוחים הקוסמטיים המבוקשים ביותר בעולם. הפופולריות של ההליך גדלה עוד יותר בשנים האחרונות – האגודה דיווחה כי בשנת 2020, למשל, בוצעו ברחבי העולם כ-1.8 מיליון ניתוחים מסוג זה. אבל הניתוח אינו חדש – למעשה, ראשיתו כבר בתחילת המאה ה-19. כיצד השתנה לאורך השנים ומה ההבדל בין הניתוח המודרני לעתיק?

ההיסטוריה של ניתוח מתיחת בטן

ניתוחי מתיחת בטן החלו להתבצע בתחילת המאה ה-19. בתקופה זו לא בוצעו למטרות קוסמטיות, לשם הסרת עודפי עור מאזור הבטן והשגת בטן חלקה ומתוחה. המטרה העיקרית היתה לטפל בפצעים פתוחים ולכסותם באמצעות שימוש בעודפי עור בטני. ניתוחים ראשוניים אלו הותירו לרוב את המטופלים ללא טבור, מכיוון שהרופאים לא ידעו עדיין כיצד לשמר את הפתח הטבורי במקומו בעת הניתוח.

הניתוח הראשון בהיסטוריה הרפואית שזכה רשמית לשם “מתיחת בטן” ושהיו לו לראשונה גם מטרות קוסמטיות בוצע על ידי מנתח גרמני בשם ד”ר גיאורג פרנץ פון נאגל בשנת 1901. ד”ר פון נאגל ניתח חולה שלקה בבקע טבורי, וניצל את ההזדמנות כדי להסיר עודפי עור ושומן מבטנו כדי לשפר את מראה.

הטכניקה בה השתמש ד”ר פון נאגל הייתה שונה לגמרי מאלו המשמשות בהליך המודרני של ניתוחי מתיחת בטן. החתך נעשה אופקית. העור והשומן הוסרו עם מספריים ואזמל והותירו צלקת משמעותית בבטנו של המטופל. שרירי דופן הבטן לא הודקו, ולא בוצע מיקום מחדש של הטבור. זמן ההחלמה מן הניתוח היה ארוך מאד יחסית להיום, והסיכון לזיהום ולדימום היה גבוה הרבה יותר.

ניתוחי מתיחת הבטן במאה ה-20 עוברים שיפורים מאסיביים

בשנת 1905 גילו מנתחים פלסטיים צרפתים כיצד לשמר את הטבור במהלך הניתוח. הם גם הבינו שהם יכולים ליצור פתחים קטנים שדרכם ניתן לבצע את הניתוח במקום ליצור חתך אופקי אחד גדול לאורך כל הבטן. כך ניתן היה להשיג תוצאות אסתטיות יותר מאי פעם והצטלקות פחותה.

בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת החלו מנתחים פלסטיים לפתח טכניקות חדשות לשיפור מראה הבטן. הם החלו להדק את שרירי דופן הבטן, מה שעזר ליצור מראה שטוח וחטוב יותר. בשנות החמישים והשישים החלה הפופולריות של הניתוח לגאות, כאשר מנתחים פלסטיים המשיכו לשכלל את טכניקות הניתוח לאורך כל התקופה. הם ביצעו חתכים קטנים יותר וכן שאיבת שומן כדי להסיר עודפי שומן. הם גם החלו להשתמש בשתלי עור כדי לכסות את החתך ולהפחית את ההצטלקות.

בשנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20 המשיך הניתוח להתפתח, ומנתחים פלסטיים החלו להשתמש בטכנולוגיות חדשות כגון אנדוסקופיה כדי לבצע את ההליך. פותחו חומרים חדשים, כגון רשתות, שסייעו בחיזוק דופן הבטן ובהשגת תוצאות אסתטיות יותר.

בשנות ה-90 וה-2000 פותחו טכניקות חדשות כגון שאיבת שומן בסיוע לייזר ואולטרסאונד. כמו כן, ניתוח מיני מתיחת בטן הוצג לראשונה כאופציה למטופלים הזקוקים לתיקון קטן יותר.

ניתוח מתיחת בטן בימינו

כיום, כאמור, נחשב ניתוח מתיחת בטן לאחד מהליכי הניתוח הקוסמטיים הפופולריים ביותר בעולם, והטכניקות בהן נעשה שימוש כדי לבצע אותו מדוייקות יותר. החתכים הדרושים לניתוח קטנים יותר וזמן ההחלמה קצר יותר. ניתוח מתיחת בטן בעבר כלל ניקוז כדי למנוע הצטברות נוזלים בחלל הבטן. היום ניתן לבצע מתיחת בטן ללא ניקוז, ובכך להפחית את זמן ההחלמה ואת מורכבות תהליך ההתאוששות.

בנוסף, ניתן היום לשלב את ההליך עם הליכים קוסמטיים או כירורגיים נוספים. פעמים רבות משולבת מתיחת הבטן עם הליך כולל של “מהפך אמהי” (mommy makeover), המשפר גם את מראה החזה של המטופלת. כך היא זוכה לתוצאה יפה ושלמה תחת הרדמה אחת ועם תהליך החלמה אחד בלבד.

ההתקדמות בכלים, בחומרים ובטכניקות הכירורגיות לביצוע ניתוח מתיחת בטן מאפשרת היום בטיחות רבה, החלמה קלה מאי פעם ותוצאות שנראות טבעיות, עם הצטלקות מינימלית. פנו אלינו למידע נוסף, להתייעצות בנושא ולהתאמה אישית של ההליך לצרכים הספציפיים שלכם.