ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

כך תדעי אם את צריכה לעבור ניתוח להקטנת חזה

סובלת מכאבי גב, שכמות או צוואר? יכול מאד להיות שהחזה שלך כבד מדי ביחס לגופך, ושניתוח להקטנת חזה יכול להקל עלייך מאד. באילו מקרים ומתי הזמן הנכון לעבור ניתוח להקטנת חזה? הנה המדריך שלנו בנושא:

מחקרים מוכיחים כי רוב הנשים אינן מרוצות ממראה השדיים שלהן, והיו מעדיפות להגדילם, להרימם או להקטינם. אך בעוד שהגדלת והרמת חזה הם ניתוחים המתבצעים בעיקר מסיבות אסתטיות, דווקא ניתוחי הקטנת חזה נעשים גם מסיבות בריאותיות.

מהו ניתוח להקטנת חזה?

ניתוח הקטנת חזה הוא הליך כירורגי שבו רקמת שד עודפת, שומן ועור מוסרים כדי להקטין את גודל השדיים ולעצבם מחדש. מטרת הניתוח היא ליצור גודל וצורת חזה פרופורציונליים לגוף המטופלת ולהקל על קשיים פיזיים או רגשיים הנגרמים על ידי שדיים גדולים.

ההליך מבוצע בדרך כלל תחת הרדמה כללית ועשוי להימשך מספר שעות, בהתאם לכמות הרקמה שיש להסיר. ישנן טכניקות שונות שניתן להשתמש בהן לביצוע הניתוח, ובחירת הטכניקה תהיה תלויה בצרכים הספציפיים של המטופלת ובהעדפת המנתח.

ניתוח להקטנת חזה מתאים מאד למטופלות שמרגישות שהשדיים הגדולים שלהן משפיעים באופן שלילי על חייהן האישיים, הזוגיים או המקצועיים, גורמים להן כאבים או פוגעים במצב רוחן ובאיכות חייהן. לניתוח שיעור שביעות רצון גבוה מאד, ולאחריו המטופלות נהנות בדרך כלל מאיכות חיים טובה יותר. עם זאת, כמו בכל ניתוח, קיימים סיכונים ולעיתים נדירות עלולים להתפתח סיבוכים, כגון דימום, זיהום, הצטלקות או שינויים בתחושה בשד או בפטמות.

כדאי גם להבין את ההבדל בין ניתוח הרמת חזה – הממקם מחדש את השדיים לחלק גבוה יותר של החזה ויוצר להם צורה צעירה וזקופה יותר, לבין ניתוח הקטנת חזה. שוחחי על המטרות שלך עם המנתח הפלסטי, שיוכל לעזור לך להחליט איזה הליך הכי מתאים למצבך ולהעדפותייך.

איך יודעים שהגיע הזמן להקטנת חזה?

על פי מחקרים, הזמן הטוב ביותר לבצע ניתוח הקטנת חזה הוא כאשר גודל וצורת השד גורמים לאי נוחות פיזית או רגשית למטופלת. אי נוחות זו יכולה לכלול כאבי גב, כתפיים או צוואר, קושי למצוא בגדים מתאימים, פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי בשל מראה החזה, ואפילו דכאון. חוקרים מצאו כי נשים שעברו ניתוח הקטנת חזה דיווחו על שיפור ברווחה הפיזית והרגשית, כולל כאב מופחת והערכה עצמית מוגברת.

מחקר מקיף מצא כי לעיתוי הניתוח להקטנת חזה לא היתה כל השפעה על שיעור הסיבוכים או על שביעות הרצון הכללית של המטופלות. המחקר מצא גם כי המתנה עד לאחר לידת ילדים לא השפיעה לרעה על תוצאות הניתוח.

מחקר אחר חשף כי הסיבות הנפוצות ביותר לבחירה בניתוח הקטנת חזה היו תסמינים פיזיים כגון כאבי גב וצוואר, כמו גם תסמינים פסיכולוגיים כגון חוסר שביעות רצון ממראה החזה. המחקר מצא גם כי נשים רבות שביקשו לבצע ניתוח הקטנת חזה התקשו למצוא בגדים שמתאימים להן וחוו אי נוחות במהלך פעילות גופנית.

אין זה נדיר עבור בנות מתבגרות לסבול שדיים גדולים וכבדים שאינם פרופורציונליים לגופן, והדבר עלול גם במקרים אלו לגרום להשפעות פסיכולוגיות שליליות משמעותיות כגון הערכה עצמית נמוכה ודיכאון. אם את מתחת לגיל 18, הורייך יהיו חייבים להיות מעורבים בתוכנית הטיפול שלך.

הנה כמה סימנים לכך שאת עשויה להיות המועמדת המושלמת להקטנת חזה:

אינך מרוצה מכך שיש לך שדיים גדולים או כבדים יותר ממה שאת מעדיפה.

את מעל גיל 18, והתפתחות השד שלך נעצרה, או שאת מתבגרת שחווה כאבי גב בשל שדיים גדולים.

משקל השדיים שלך גורם לכאבים בצוואר, בכתפיים ובגב.

השדיים הגדולים שלך מקשים על מציאת חזיות או חולצות שמתאימות לך בנוחות.

את חווה פריחות כרוניות מתחת לשדיים וכיפוף קדימה של הכתפיים בשל רצועות החזייה וכובד החזה שלך.

את בריאה פיזית ואינך מעשנת.

יש לך ציפיות ריאליות מתוצאות הניתוח.

השדיים שלך מונעים ממך לעסוק בפעילות גופנית שאת מעוניינת בה.

את חווה קשיים רגשיים כגון מבוכה, חרדה חברתית, מודעות עצמית, הערכה עצמית נמוכה או רגשות שליליים אחרים בגלל החזה שלך.

בחירת עיתוי ניתוח הקטנת חזה

כדאי לשקול היטב מתי הזמן הטוב ביותר עבורך לבצע את ניתוח הקטנת החזה, כך שהוא לא יהיה מלחיץ מדי או יפריע לחיי היומיום שלך. מכיוון שהקטנת חזה היא הליך כירורגי, תאלצי לקחת כמה שבועות חופש מהעבודה כדי להתאושש בבית לאחריו. אם אינך עובדת בזמן חופשות חגים, עדיף לעשות זאת בתקופות אלה. רוב הנשים יכולות לחזור לעבודה לאחר שבועיים, ולחזור לכל פעילות, כולל פעילות גופנית עם חזיית ספורט תומכת, לאחר ארבעה שבועות.

לעתים קרובות מטופלות מחליטות לעבור את הניתוח בחודשי החורף הקרים יותר, מכיוון שבחורף הן נמצאות יותר זמן בתוך הבית ולובשות בגדים גדולים ורפויים. כך קל יותר להימנע מחשיפה לשמש ולהסתיר נפיחות ותופעות לוואי זמניות אחרות המתרחשות בתקופת ההתאוששות מן הניתוח. כמו כן, עדיף לעבור את הניתוח כאשר את הכי קרובה שניתן למשקל התקין שלך, מכיוון שירידה משמעותית במשקל בעתיד עלולה לשנות את תוצאות הניתוח ומראה החזה. אם את מתכננת להביא ילדים לעולם בעתיד, כדאי לקחת בחשבון כי הריון והנקה עשויים אף הם להשפיע על צורת השדיים שלך.

כדי לברר פרטים נוספים ולהתייעץ בנוגע לאפשרות לעבור ניתוח הקטנת חזה, השאירי את פרטייך כאן וצוות המרפאה יחזור אלייך בהקדם האפשרי.