ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

ניתוח אף – תהליך ההכנה, ההליך עצמו וההחלמה

שוקלים ניתוח אף לשיפור המראה או התפקוד של האף שלכם? ניתוח אף מיועד לעיצוב מחדש של האף ויכול גם לתקן בעיות רפואיות כמו סטייה במחיצת האף או עיוות כלשהו בצורת האף. הוא יכול לספק איזון והרמוניה טובה יותר לכל הפנים, מראה אסתטי יותר ואפילו שיפור של הנשימה. כדי להבטיח תוצאה מוצלחת של הניתוח, חשוב להבין את תהליך ההכנה, הניתוח עצמו וההתאוששות ממנו. קראו את ההסבר שלנו אודותיהם:

הכנה לניתוח אף

לפני שמחליטים על ניתוח אף, חשוב לקבוע פגישת ייעוץ עם מנתח פלסטי מוסמך. במהלך הפגישה יבחן המנתח את האף שלכם וישוחח איתכם על מטרות ההליך והתוצאות שתרצו להשיג. המנתח יבדוק את ההיסטוריה הרפואית שלכם, כולל ניתוחים קודמים, אלרגיות או מצבים רפואיים רלוונטיים בעבר ובהווה.

בנוסף לבדיקה גופנית, המנתח עשוי לצלם את האף מזוויות שונות ולהסביר כיצד צפוי האף שלכם להיראות לאחר ניתוח. אם אכן תחליטו שכל התנאים מתאימים לביצוע הניתוח, תוכלו לקבל מן הרופא הוראות מדוייקות כיצד יש להתכונן להליך. ההוראות יכולות לכלול:

הימנעות מתרופות מסוימות: ייתכן שיהיה עליכם להפסיק ליטול תרופות מסוימות, כגון אספירין, איבופרופן או מדללי דם למשך פרק זמן מסוים לפני הניתוח.

הפסקת עישון: עישון יכול להאט את תהליך הריפוי ולהגביר את הסיכון לסיבוכים. לכן יהיה עליכם להפסיק לעשן במשך מספר שבועות לפני ואחרי הניתוח.

סידור תחבורה: לאחר הניתוח לא תוכלו לנהוג ולהגיע הביתה בכוחות עצמכם. לכן עליכם לארגן מראש ליווי וסידורי הסעה הביתה מן המרפאה.

הכנת הבית: סביר להניח שיהיה עליכם לבצע כמה התאמות והכנות בביתכם כדי להפוך את ההתאוששות שלכם לנוחה יותר ולאפשר לכם מנוחה שלמה לאחר הניתוח. הכינו אזור התאוששות נוח עם כריות ושמיכות, הצטיידו במזונות קלים לאכילה ובריאים ככל הניתן, בבקבוקי מים קרובים לאזור ההתאוששות ובאמצעי הגיינה כגון נייר טישיו. וודאו שיש לכם מישהו שתוכלו לסמוך עליו לעזרה במטלות הבית בתקופה הראשונה לאחר הניתוח, במיוחד אם ישנם ילדים קטנים בבית הזקוקים לטיפול.

הליך ניתוח האף

ניתוח אף מבוצע בדרך כלל בהרדמה כללית ויכול להימשך בין שעה לשלוש שעות, בהתאם למורכבות התיקון הנדרש. שתי טכניקות עיקריות משמשות בניתוחי אף: פתוח וסגור.

בניתוח אף פתוח, המנתח מבצע חתך בעור בין הנחיריים. החתך מאפשר לרופא להרים את העור ולעצב מחדש את העצם והסחוס בבסיס האף. לעומת זאת, בניתוח אף סגור המנתח מבצע חתכים בתוך הנחיריים, מה שמאפשר לו לעצב מחדש את האף מבלי להשאיר צלקת נראית לעין בחיבור שבין הנחיריים.

במהלך ההליך, המנתח עשוי להסיר סחוס, עצם או רקמה או להוסיף מבנים מלאכותיים כדי לעצב מחדש את האף. לאחר השלמת ההליך על פי תוכנית הניתוח, המנתח יסגור את החתכים באמצעות תפרים ויניח סד על האף וחבישה כדי לקבע את צורת האף החדשה ולשמור עליה.

אם אתם מתקשים לנשום דרך נחיר אחד או שניהם, או אם שברתם את האף בעבר, ייתכן שיש לכם בעיה הכוללת אף עקום, סטייה במחיצת האף או קונכיות אף מוגדלות. קונכיות האף הן בליטות עצם קטנטנות ובולטות בתוך הנחיריים, בדפנות הפנימיות של האף משני צידיו. במקרים הללו, ואם ניתוח האף הוא מורכב וכרוך בהסרה של מחיצת האף או חלק ממנה, מנתח אף אוזן-גרון עשוי להשתתף בביצוע הניתוח יחד עם המנתח הפלסטי. במצב זה המנתח הפלסטי יהיה אחראי על הצורה, המראה והאסתטיקה הכללית של האף, בעוד שמנתח האף-אוזן-גרון יהיה אחראי על העבודה הפנימית יותר הנדרשת.

החלמה מניתוח אף

לאחר הניתוח, יהיה עליכם לנוח ולהימנע מפעילות מאומצת במשך מספר שבועות. אתם עלולים לחוות מעט כאבים, נפיחות ושטפי דם, אשר ניתן לטפל בהם באמצעות תרופות לשיכוך כאבים. המנתח יספק לכם הוראות מפורטות כיצד לטפל באף לאחר הניתוח ולהפחית את הסיכון לסיבוכים.

בתחילה יהיה עליכם להימנע מקינוח האף, מהרכבת משקפיים כבדים ומעיסוק בכל פעילות שעלולה להפעיל לחץ על האף ולגרום לפגיעה בתפרים, כגון התכופפות או הרמת חפצים כבדים. מומלץ בשלבים הראשונים גם לישון עם הראש מורם על גבי כריות כדי להפחית את הנפיחות באף.

לאחר כשבוע תוכלו להגיע לפגישת מעקב אצל הרופא המנתח, שיבדוק את התקדמות ההחלמה. ברוב המקרים תוכלו לחזור לעבודה ולפעילות רגילה לאחר כשבועיים, אך חשוב לקחת בחשבון שלרוב לוקח מספר חודשים עד שהנפיחות שוקעת לחלוטין וניתן לראות את התוצאות הסופיות של הניתוח.

סיכונים וסיבוכים אפשריים

כמו כל הליך כירורגי, גם ניתוח אף טומן בחובו סיכונים וסיבוכים פוטנציאליים. אלה יכולים לכלול דימומים, זיהומים, הצטלקות, אובדן תחושה באף או באזורים הסובבים אותו, קשיי נשימה, תוצאות קוסמטיות לא תואמות את הציפיות, צורך בניתוח נוסף לתיקון, ועוד. חשוב לדון בסיכונים אלה עם המנתח שלכם ולעקוב אחר כל הוראות הטיפול לאחר הניתוח כדי להפחית את הסיכון לסיבוכים. עם זאת, סיבוכים הם נדירים ביותר ואחוזי שביעות הרצון מן הניתוח גבוהים מאד בכל העולם.

לסיכום, ניתוח אף יכול להיות הליך מועיל למי שמעוניין לשפר את מראה האף או לטפל בבעיות נשימה. על ידי הבנת תהליך ההכנה, הניתוח וההחלמה, תוכלו לקבל החלטה מושכלת אם ניתוח אף מתאים לצרכים שלכם. מעוניינים להתייעץ בעניין עם דר’ רם קיילוס? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם לקביעת פגישת ייעוץ.