ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

כל מה שרציתם לדעת על הסרת שומות פנים

שומות פנים הן תופעה נפוצה מאד. חלקנו בוחרים לאמץ אותן באהבה כמאפיין ייחודי, כמו למשל הדוגמנית והמגישה המפורסמת אילנית לוי שהפכה את השומה שלה לסמל מסחרי. אך עבור אחרים מאיתנו, השומה גורמת מבוכה וחוסר שביעות רצון מן המראה שלנו. אם הופיעה על פניכם שומה ואתם שוקלים להסירה, חשוב שתבינו את ההליך, הסיכונים הכרוכים בו, יתרונותיו והטיפול הנדרש לאחריו. הנה מה שאתם צריכים לדעת על הסרת שומות פנים:

מהן שומות פנים?

שומות פנים הן גידולים שפירים על פני העור שיכולים להשתנות בגודל, בצורה ובצבע. הן יכולות להופיע בכל מקום על הפנים, כולל הלחיים, האף, המצח והסנטר. בעוד שרוב שומות הפנים אינן מזיקות, הן יכולות להיות לא אסתטיות ולגרום לאי נוחות, במיוחד אם הן ממוקמות באזור שלעתים קרובות מגורה על ידי איפור, מגע ידיים או בד.

סוגי שומות פנים

שומות פנים מסווגות לשתי קטגוריות:

שומות טיפוסיות – שומות קטנות, עגולות, שצבען בדרך כלל שזוף או חום כהה. הן יכולות להופיע בכל מקום על פני הגוף ולרוב אינן מזיקות. הסיבה להסרת שומות מסוג זה היא בעיקר אסתטית.

שומות לא טיפוסיות – שומות גדולות יותר, שצורתן אינה סדירה והן בעלות צבע לא אחיד. הן עשויות להיות מורמות מן העור, ובעלות מרקם מחוספס או קשקשי. לעתים הן יכולות להידמות לנגעי מלנומה, סוג של סרטן העור. בעוד שרוב השומות הלא טיפוסיות הן שפירות, יש להן סיכון גבוה יותר להתפתח לסרטן העור, ולכן חשוב לעקוב אחריהן באופן קבוע אצל רופא עור.

הסרת שומות פנים

ישנן מספר שיטות להסרת שומות בפנים, כולל כריתה כירורגית, כריתת גילוח והסרה בלייזר.

כריתה כירורגית היא השיטה הנפוצה ביותר להסרת שומות בפנים. ההליך כולל הרדמה מקומית באזור השומה וחיתוך השומה החוצה באמצעות אזמל. לאחר מכן הפצע נסגר בתפרים שבדרך כלל מוסרים תוך שבוע או באמצעות תפרים נמסים שאין צורך להסירם. כריתת גילוח או הסרה בלייזר הן שיטות פחות מומלצות שלהן חסרונות רבים.

כדי להסיר שומה דרך קופת החולים שלכם תצטרכו לבקר אצל רופא המשפחה ולהציג בפניו את הבעייה. אם רופא המשפחה יחליט כי אכן יש להסיר את השומה שלכם, הוא יפנה אתכם לרופא עור לבדיקה מקיפה יותר. רק לאחר בדיקה של רופא העור תוכלו לקבל הפנייה לכירורג פלסטי לשם הסרה כירורגית של השומה. ניתן לקצר מאד את ההליך על ידי פנייה ישירה לייעוץ אצל מנתח פלסטי באופן פרטי.

היתרונות של הסרת שומות פנים

הסרת שומה בפנים יכולה לספק יתרונות רבים. הנה העיקריים שבהם:

מראה משופר: אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הסרת שומות פנים הוא השיפור במראה. אנשים רבים מרגישים שהשומות שלהם מכוערות והן משפיעות לרעה על הדימוי העצמי והגופני שלהם. על ידי הסרת השומה, תוכלו לשפר את המראה שלכם ולזכות בביטחון עצמי מוגבר. נמצא במחקרים ששיפור מראה כרוך פעמים רבות גם בשיפור המצב הנפשי ובתחושות חיוביות יותר של אדם לגבי חייו באופן כללי.

נוחות מוגברת: כאמור, שומות פנים עלולות לעיתים לגרום לאי נוחות או לגירוי. הסרת השומה יכולה להקל על אי הנוחות ולשפר את איכות החיים הכללית.

גילוי מוקדם וטיפול מונע: מכיוון ששומות פנים לא טיפוסיות עלולות להיות בעלות סיכון גבוה יותר להתפתח לסרטן העור, על ידי הסרתן תוכלו למנוע את הסיכון מראש ולהגן על עצמכם מהתפתחות מחלת סרטן.

הסיכונים הכרוכים

כמו בכל הליך רפואי, גם בהסרת שומות פנים כרוכים סיכונים מסויימים:

הצטלקות: אחד הסיכונים הנפוצים ביותר הקשורים להסרת שומות פנים הוא הצטלקות. בהתאם לגודל ולמיקום של השומה, ההסרה עשויה להשאיר צלקת נראית לעין. אמנם ניתן למזער צלקות באמצעות טיפול נכון בפצעים ומעקב לאחר הטיפול, אך לא תמיד ניתן להימנע מהן לחלוטין.

זיהום: בכל פעם שהעור נחתך או מנוקב, קיים סיכון לזיהום. טיפול ושמירה על היגיינה של אזור הפצע חיוניים להפחתת הסיכון לזיהום לאחר הסרת שומה.

תגובה אלרגית: כמו בכל ניתוח הדורש שימוש בחומרי הרדמה, אנשים מסוימים עשויים לחוות תגובה אלרגית להרדמה במהלך ההליך. תגובות אלרגיות יכולות לנוע בין קלות לחמורות, ובמקרים נדירים דורשות טיפול רפואי דחוף.

נזק עצבי: במקרים נדירים ביותר, הסרת שומות פנים עלולה לגרום לנזק עצבי, מה שמוביל לחוסר תחושה או חולשת שרירים באזור. זאת אחת הסיבות לכך שחשוב כל כך לבצע את ההליך על ידי מנתח מוסמך בעל נסיון רב.

טיפול לאחר הסרת שומה בפנים

לאחר הסרת שומה בפנים, חובה לעקוב אחר הוראות הטיפול של הרופא שלכם. הוראות אלה עשויות לכלול: שמירה על הפצע נקי ויבש, הימנעות מפעילות גופנית מאומצת, נטילת תרופות לשיכוך כאבים, מריחת משחות או קרמים לשימוש חיצוני לקידום הריפוי, הימנעות מחשיפה לאור השמש או למיטות שיזוף, ועוד. חשוב גם לקבוע ולהגיע לפגישות מעקב עם הרופא שלכם כדי להבטיח ריפוי תקין ולאתר סימנים מקדימים לזיהום או לסיבוכים.

לסיכום, הסרת שומות פנים יכולה להוות פתרון מועיל ופשוט יחסית עבור מי מאיתנו שאינם מרוצים ממראה השומות שלהם או סובלים מהן בדרכים נוספות. לפני ההחלטה לפנות להסרת שומה, מומלץ להתייעץ עם רופא מנתח מורשה בעל נסיון בתחום כדי להבטיח שההליך יבוצע בצורה בטוחה ונכונה. דר’ רם קיילוס ישמח לייעץ לכם בנושא. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם לקביעת פגישת ייעוץ.