ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

כיצד להתמודד עם כאב ואי נוחות לאחר ניתוח פלסטי

בדיוק עברתם ניתוח פלסטי ועכשיו אתם סובלים מקצת כאב ואי נוחות? אל דאגה, זה נורמלי לחלוטין! בין אם עברתם מתיחת בטן, הגדלת חזה או ניתוח אף, ישנן דרכים רבות להתמודד עם הכאב ואי הנוחות הנלווים להחלמה לאחר הניתוח. הנה כמה דרכים פשוטות שבעזרתן תוכלו להקל על הכאבים ולהאיץ את תהליך הריפוי שלכם:

מלאו אחר הוראות הרופא שלכם

הצעד הראשון והחשוב ביותר בניהול כאב ואי נוחות לאחר ניתוח פלסטי הוא לעקוב אחר הוראות הרופא שלכם בקפידה. מחקר שפורסם בכתב העת Annals of Plastic Surgery מצא כי מטופלות שקיבלו ייעוץ לפני ניתוח פלסטי לשחזור שד והוראות לגבי ניהול כאב לאחר הניתוח דיווחו על רמות נמוכות משמעותית של כאב וחרדה לאחר הניתוח בהשוואה לקבוצת ביקורת. לכן אל תהססו, שוחחו על הנושא עם המנתח שלכם לפני ולאחר הניתוח. הרופא יספק לכם הוראות מפורטות לטיפול בעצמכם, כולל לגבי ההתמודדות עם כאבים, נטילת תרופות והגבלות פעילות. חשוב לעקוב אחר הוראות אלה במדויק, שכן הן נועדו לקדם ריפוי ולמזער את הסיכון לסיבוכים.

טלו תרופות לשיכוך כאבים על פי המלצות הרופא

סביר להניח שהרופא שלכם ירשום לכם או ימליץ על תרופות לשיכוך כאבים כדי לעזור לנהל כאב ואי נוחות לאחר הניתוח. ישנם תכשירים מקומיים רבים ללא מרשם שיכולים לעזור להפחית כאב, כולל קרמים, ג’לים ומשחות המכילים מנטול, לידוקאין או חומרים אחרים. הקפידו להתייעץ עם הרופא שלכם לפני השימוש בכל תכשיר כזה כדי להבטיח שהוא בטוח ומתאים למצבכם הספציפי.

חשוב שתיטלו את התרופות שנרשמו לכם כפי שנקבע בהוראות המינון. הזהרו, ואל תחרגו מהמינון המומלץ. נטילת כמות גדולה מדי של חומרים לשיכוך כאבים עלולה להוביל לתופעות לוואי חמורות, כולל התמכרות, בעיות נשימה ונזק לכבד. אם אתם חווים תופעות לוואי כלשהן או שיש לכם חששות לגבי התרופות או המינון שאתם נוטלים, פנו מייד לרופא שלכם.

הגבהת אזור הניתוח

הרמת האזור המנותח יכולה להפחית נפיחות ולהקל על כאב ואי נוחות. אם עברתם ניתוח בפנים, בצוואר או בפלג הגוף העליון, תוכלו להשתמש בכריות כדי להרים את הראש והכתפיים. אם עברתם ניתוח ברגליים, תוכלו להניח תחתיהן כריות כדי לתמוך בהן ולהגביהן.

הקפידו על שתיית מים

שמירה על כמות נוזלים מספיקה בגוף חשובה מאד למהלך תהליך ההחלמה. שתייה מרובה של מים יכולה לעזור לסלק רעלים מהגוף, לקדם ריפוי ולהפחית את הסיכון לסיבוכים. הימנעו משתיית אלכוהול וקפאין, שכן אלה עלולים לייבש את גופכם ולהגביר את הסיכון לסיבוכים.

הקפידו על תזונה בריאה

תזונה בריאה ומאוזנת חיונית להחלמה מהירה לאחר ניתוח. הקפידו לאכול הרבה פירות וירקות טריים, חלבון רזה ודגנים מלאים. הימנעו ממזונות מעובדים, חטיפים עתירי סוכר ומזונות שומניים, שכן אלה עלולים להאט את תהליך הריפוי ולהגביר את הסיכון לסיבוכים.

הפחיתו את צריכת המלח שלכם

במקביל לשתייה מרובה ולתזונה מאוזנת, כדאי שתפחיתו מצריכת המלח (נתרן) שלכם. מאחר שנתרן מגביר את רמת הדלקת, אכילת מזונות מלוחים יכולה למעשה להאריך את זמן ההחלמה. רופאים רבים ממליצים למטופלים שלהם להפחית את כמות הנתרן שהם צורכים לפחות למשך שבועיים לאחר הניתוח.

אל תשכחו לנוח ולהירגע

מנוחה ורגיעה הם קריטיים במהלך תהליך ההחלמה. הימנעו מפעילות גופנית מאומצת, מהרמת חפצים כבדים או מביצוע כל פעולה שעלולה לאמץ את האזור המנותח וליצור עומס לא נחוץ על החתכים ועל הרקמות המחלימות. במקום זאת, התמקדו במנוחה וברגיעה, קחו חופש מהעבודה או ממחויבויות אחרות. מנוחה ורגיעה יכולות לעזור לגוף להחלים מהר יותר ולהפחית כאב ואי נוחות. תרגול טכניקות נשימה עמוקה והרפיה יכול לעזור להפחית מתח, חרדה וכאב לאחר הניתוח. נסו תרגילי נשימה עמוקה, יוגה, מדיטציה או דמיון מודרך שיעזרו לכם להרגיע את הנפש והגוף.

נסו לנוע מעט בזהירות

שהייה ללא תנועה במשך זמן רב מדי עלולה דווקא לעכב את הריפוי. לכן יום או יומיים לאחר הניתוח, נסו להתחיל לצאת להליכות קצרות (כחמש דקות) מספר פעמים במהלך היום. הן ישפרו את זרימת הדם שלכם, ימנעו התפתחות קרישי דם, יפחיתו נפיחויות ויעזרו לכם להרגיש טוב יותר. תוכלו גם לנסות תנועה, עיסויים או מתיחות קלות, על פי הוראות הרופא המנתח שלכם.

בקשו תמיכה מבני משפחה וחברים

החלמה מניתוחים פלסטיים יכולה להיות חוויה מאתגרת בעלת השלכות רגשיות. בקשו תמיכה מהמשפחה והחברים שלכם ואל תהססו לבקש עזרה במטלות הבית, בסידורים או בכל פעולה נדרשת אחרת בזמן ההחלמה. מערכת תמיכה טובה יכולה לעזור להפחית מתח וחרדה ולקדם ריפוי והתאוששות.

לסיכום, התמודדות עם כאבים ואי נוחות לאחר ניתוחים פלסטיים דורשת גישה הוליסטית הכוללת התייחסות למגוון אספקטים גופניים, נפשיים ורגשיים. תוכלו בהחלט לעזור לעצמכם להתמודד באמצעות הצעדים שהוזכרו כאן, כדי לזכות בהחלמה מהירה ושלמה יותר עם כמה שפחות כאב ואי נוחות.

אם יש לכם שאלות או חששות נוספים לגבי הנושא, דר’ רם קיילוס ישמח לשוחח איתכם ולייעץ לכם בעניין. השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם לקביעת פגישה.