ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

היתרונות של שחזור שד לאחר סרטן

סרטן השד הוא אחד הסוגים הנפוצים ביותר של סרטן, ומשפיע על חייהן של נשים רבות בכל רחבי העולם. בעוד שטיפולים כגון כימותרפיה, הקרנות וניתוחים יעילים במיגור המחלה, לעתים קרובות הם גורמים לפגיעה גופנית ולמצוקה רגשית, במיוחד כשמדובר באובדן שד או שני השדיים. למרבה המזל, ניתוח שחזור שד יכול להיות פתרון מצויין עבור נשים המעוניינות לשקם את רווחתן הפיזית והרגשית לאחר טיפול בסרטן השד.

מהו ניתוח שחזור שד?

ניתוח שחזור שד כרוך בבנייה מחדש של שד שהוסר עקב סרטן או סיבות רפואיות אחרות. ההליך יכול להתבצע מייד לאחר ניתוח כריתת שד או מאוחר יותר, בהתאם להעדפתה של המטופלת ומצבה הבריאותי. תהליך השחזור יכול להתבצע באמצעות רקמה הנלקחת מן המטופלת עצמה, או באמצעות שימוש בשתלים. מחקרים הראו כי להליך יתרונות רבים, ושבאפשרותו להשפיע עמוקות על איכות חייה של האישה.

מהם היתרונות העיקריים של ניתוח שחזור שד?

בראש ובראשונה, שחזור שד משיב לאשה במידה רבה את המראה הפיזי אליו היא רגילה ואת ההערכה העצמית שלה. נשים רבות חשות תחושה של אובדן נשיות לאחר כריתת שד, וניתוח שחזור שד יכול לעזור לשקם את הדימוי העצמי שלהן. במחקר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Oncology, מצאו החוקרים כי הליך שחזור שד שיפר מאד את דימוי הגוף ואת איכות החיים הכללית של מחלימות מסרטן השד. המחקר הראה כי נשים שעברו שחזור שד דיווחו על רמות גבוהות יותר של הערכה עצמית, רווחה מינית ושביעות רצון כללית מהמראה החיצוני שלהן מאשר אלו שבחרו לא לעבור את ההליך.

נשים שעוברות שחזור שד מדווחות לעתים קרובות על תחושת ביטחון עצמי גבוהה יותר, ופחות תחושות חרדה ודיכאון. במחקר שפורסם בכתב העת Annals of Surgical Oncology, החוקרים הצליחו להוכיח זאת באופן מובהק – נבדקות שעברו את ההליך סבלו הרבה פחות מתסמיני חרדה ודכאון. במחקר אחר נמצא כי להליך שחזור השד הייתה השפעה חיובית על התחום המיני אצל נשים ועל מערכות יחסים אינטימיות.

שחזור שד יכול גם לתרום לבריאותה הגופנית של האשה, על ידי הפחתת הסיכון למצבים רפואיים מסויימים. לדוגמה, נשים שעברו כריתת שד נמצאות בסיכון מוגבר לפתח לימפדמה, מצב הגורם לנפיחות בזרוע עקב הצטברות נוזל הלימפה. מחקרים הראו כי שחזור השד יכול להפחית את הסיכון לפתח לימפדמה.

שורדות סרטן שד מספרות על השחזור שעברו

כפי שלמדנו עד כה, שחזור שד יכול לעזור לנשים להרגיש יותר בנוח עם הגוף שלהן ולהחזיר להן תחושה של נורמליות לאחר טיפול בסרטן. ניצולת סרטן השד ניקול פיצפטריק שיתפה בניו יורק טיימס את סיפורה האישי, והסבירה כיצד הליך שחזור שד עזר לה להרגיש יותר כמו עצמה לאחר שאיבדה את אחד משדיה לסרטן: “אני אסירת תודה למנתחים שנתנו לי את המתנה של שד שמרגיש כמו שלי. זה לא מושלם אבל זה שלי, וזה נתן לי תחושה של נורמליות שחשבתי שאבדה לי לנצח”.

שורדת סרטן ישראלית שעברה שחזור שד לאחר מחלת הסרטן היא יעל (שם משפחה שמור עמנו כדי להגן על פרטיותה). יעל אובחנה כחולה בסרטן השד בגיל 40, ועברה כריתת שד להסרת השד הפגוע. בתחילה החליטה נגד שחזור שד, מתוך תחושה שאין צורך בכך ושהיא יכולה להסתדר בלעדיו.

עם זאת, ככל שחלף הזמן, החלה יעל לחוש יותר ויותר לא בנוח עם המראה שלה. היא נאבקה למצוא בגדים שנראים עליה טוב והרגישה שהגוף שלה יצא מאיזון. לאחר מחשבה רבה והתייעצות עם הרופא שלה, החליטה יעל לעבור שחזור שד.

ההליך הצליח, ויעל שמחה מאד על התוצאות. היא הרגישה בטוחה יותר, היה לה נוח יותר בחיי היומיום ובתפקוד נורמלי והיא דיווחה שהיא מרגישה ש”חזרה לעצמה”. היא יכלה ללבוש את הבגדים שרצתה ולחדש את הפעילויות מהן נהנתה. שחזור השד החזיר ליעל לא רק את המראה הפיזי שלה, אלא גם השפיע עמוקות על רווחתה הנפשית והרגשית.

כיום יעל תומכת בביצוע הליכי שחזור שד ומעודדת נשים אחרות לשקול זאת כאופציה. היא מאמינה כי שחזור שד יכול לעזור לנשים להרגיש שלמות שוב לאחר סרטן ולשפר את איכות חייהן. סיפורה הוא עדות לכוחו העצום של ניתוח שחזור שד ולהשפעה החיובית שיכולה להיות לו על חייהן של נשים.

לסיכום, שחזור שד אינו מתאים לכולם, וישנם סיכונים וסיבוכים הקשורים להליך. עם זאת, עבור נשים רבות, היתרונות של שחזור שד עולים בהרבה על הסיכונים. דר’ רם קיילוס הוא מומחה בעל שם עולמי ושנים רבות של נסיון בביצוע ניתוחי שחזור שדיים. אם את ניצולת סרטן השד השוקלת שחזור שד, השאירי פרטים ודר’ רם קיילוס ישמח לייעץ לך ולסייע לך להחליט בעניין.