ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

השפעת הטלוויזיה על ניתוחים פלסטיים

השפעת הטלוויזיה על ניתוחים פלסטיים עצומה ומעניין לבחון אותה. הצגת ניתוחים פלסטיים ותוצאותיהם בטלוויזיה הובילה לעלייה משמעותית בביקוש להם בקרב הציבור כמעט בכל העולם המערבי. בואו נבחן מקרוב את התופעה ואת ההשלכות שהיו ויש לה על כולנו:

קביעת סטנדרטים חדשים ליופי באמצעות הטלוויזיה

הטלוויזיה השפיעה לאורך כל השנים באופן חסר תקדים על תפיסתנו של מהו יופי פיזי. תוכניות הטלוויזיה והפרסומות המשודרות בערוצים השונים מקדמות תכונות פיזיות מסויימות כסטנדרט אידיאלי של יופי. תכונות אלה כוללות לרוב גוף רזה, עור בהיר, תווי פנים סימטריים וגזרה חטובה, תכונות שהן בלתי ניתנות להשגה עבור רוב האנשים ללא התערבות קוסמטית או פלסטית מאסיבית.

בעשורים האחרונים, הפכו תוכניות ריאליטי את הניתוחים הפלסטיים לגלויים ונגישים יותר לקהל הרחב. תוכניות ריאליטי כגון “הברבור” ו”אקסטרים מייקאובר” מציגות אנשים רגילים העוברים ניתוחים פלסטיים שונים ומתעדות את השינוי שעברו. הן הצליחו לשנות את היחס הציבורי כלפי ניתוחים פלסטיים ויצרו תת-תרבות פופולרית חדשה. תוכניות הריאליטי מציגות אנשים שעברו מספר רב של ניתוחים פלסטיים כאנשים הנחשבים ל”מושכים” או “יפים”, ובחלקן, כמו למשל בתוכנית הפופולרית “הישרדות”, מופיעים המשתתפים בלבוש מינימלי המאפשר לצופים לבחון כמעט כל סנטימטר מגופם.

כתוצאה מהחשיפה הגדולה, צופים החלו להביע עניין הולך וגובר בהליכים פלסטיים. התוכניות גרמו להם להיראות כמו מטרה נורמטיבית וניתנת להשגה. הנירמול של ניתוחים פלסטיים הוביל לשינוי בעמדות החברתיות כלפיהם. אנשים נוטים כיום יותר לראות בניתוחים פלסטיים פתרון נגיש וזמין ולא מוצא אחרון.

במחקר שפורסם בכתב העת Aesthetic Surgery Journal נמצא כי אנשים שצפו בתוכנית ריאליטי בטלוויזיה שהציגה ניתוחים פלסטיים נטו יותר לשקול ניתוחים פלסטיים בעצמם. המחקר מצא גם כי אלה שצפו בתוכנית היו בעלי גישה חיובית יותר כלפי ניתוחים פלסטיים ונטו יותר להאמין שניתוחים פלסטיים יכולים לשפר את איכות חייהם. הטלוויזיה הפכה את הניתוחים הקוסמטיים למיינסטרים, פרקטיקה מקובלת. כתוצאה מכך חלה עלייה של מאות אחוזים בפנייה לניתוחים פלסטיים בקרב כל שכבות האוכלוסייה בכל המדינות המערביות. בשנת 2019 לבדה בוצעו למעלה מ-18 מיליון ניתוחים פלסטיים ברחבי העולם, והמספר ממשיך לעלות מדי שנה.

השלכות נוספות של הצגת ניתוחים פלסטיים בטלוויזיה

לאופן שבו ניתוחים פלסטיים מוצגים בטלוויזיה יש כמה צדדים חיוביים. תוכניות טלוויזיה, סרטים תיעודיים וראיונות עם מנתחים פלסטיים סייעו לחנך אנשים לגבי הבטיחות והיתרונות של ניתוחים פלסטיים, כמו גם לגבי הסיכונים והסיבוכים הפוטנציאליים הקשורים אליהם. לכן למעשה הנראות המוגברת של ניתוחים פלסטיים בטלוויזיה עוזרת לאנשים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי המראה שלהם.

יתרון נוסף הוא ביחס כלפי אלו מאיתנו המחליטים לעבור ניתוח פלסטי. אם בעבר אנשים שעברו ניתוחים פלסטיים זכו לביקורות שיפוטיות ושליליות, כיום הדבר מקובל יותר, והם זוכים פעמים רבות דווקא לשבחים ומחמאות.

בעקבות החשיפה הגבוהה בטלוויזיה והעלייה בביקוש, הואץ פיתוח טכניקות ניתוחיות חדשניות ששיפרו את בטיחותם ויעילותם של הליכי ניתוחים פלסטיים. ההתקדמות הטכנולוגית הפכה את הניתוחים לפחות פולשניים ויותר מדוייקים, וכתוצאה מכך זמני ההחלמה מהירים יותר והתוצאות טובות יותר עבור המטופלים.

לטלוויזיה גם השפעות שליליות בתחום

ההפגזה המתמדת של דימויי גוף ופנים מושלמים עלולה ליצור ציפיות לא מציאותיות אצל רבים. ההתמקדות במראה החיצוני והלחץ להתאים את עצמנו לסטנדרטים חברתיים של יופי עלולים להוביל לדיסמורפיה של הגוף, להערכה עצמית נמוכה ולבעיות נפשיות אחרות. הנורמליזציה של ניתוחים פלסטיים עלולה להחמיר בעיות מסוג זה, שכן אנשים מרגישים לעיתים לחץ לעבור הליכים כדי להתאים לנורמות החברתיות וכדי להצליח בחייהם.

קידום סטנדרטים מסויימים של יופי בטלוויזיה הוביל גם להומוגניזציה תרבותית. כלומר, אנשים מכל העולם החלו לשאוף להיראות אותו דבר וחל פיחות בהערכה כלפי תכונות ייחודיות ומגוונות. למצב זה היתה השפעה מזיקה על מגוון תרבותי וזהותי. חשוב לחגוג את ההבדלים במראה בין אנשים שונים מכל העולם ולקדם גישה חיובית כלפי כל גוף ואהבה עצמית.

בשנים האחרונות עלתה המודעות לעניין, וגם הטלוויזיה החלה לסייע בקידום דימוי גוף חיובי ואהבה עצמית, לעודד אנשים לאהוב את תכונותיהם הייחודיות ולהרחיב את הסטנדרטים למה שנחשב “יפה”. היום תוכניות טלוויזיה ופרסומות רבות מציגות אנשים בעלי מראה מגוון וחוגגות הבדלים ייחודיים ביניהם. בכך הן מסייעות בשבירת תקני היופי הלא מציאותיים שקודמו על ידי התקשורת במשך עשרות שנים.

בעיה נוספת עם האופן שבו ניתוחים פלסטיים מוצגים בטלוויזיה היא עידוד התפיסה שניתוח פלסטי הוא תיקון מהיר וקל, והצופים עשויים שלא להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בו.

אחת ההשפעות השליליות של הטלוויזיה בהקשר לניתוחים פלסטיים היא העלייה במספר המטפלים הבלתי מוסמכים המציעים טיפולים מסוג זה. למרבה הצער, הביקוש הגובר להליכים אלה יצר שוק למטפלים חסרי מצפון וחסרי אחריות שאינם מוסמכים או בעלי ידע מתאים לבצע אותם. התוצאה האיומה היא מקרים רבים של הליכים משובשים, תוצאות בלתי רצויות, סיכונים בריאותיים חמורים ואפילו מוות.

לסיכום, להשפעת הטלוויזיה על הפופולריות והנגישות של הניתוחים הפלסטיים השלכות חיוביות ושליליות על החברה האנושית כולה, שכדאי להיות מודעים להן. אם אתם מתלבטים בהחלטה לגבי ניתוח פלסטי כלשהו, חשוב שתשקלו היטב את כל ההיבטים של העניין ושתקבלו החלטות מושכלות המתאימות לכם, ללא לחצים חיצוניים תרבותיים או חברתיים. מעל לכל, חשוב לבחור במנתח מוסמך ומנוסה שיוכל לבצע את הניתוח בבטיחות הרבה ביותר ולספק לכם את התוצאות להן ייחלתם.

תרצו להתייעץ בעניין עם דר’ רם קיילוס? השאירו פרטים וצוות המרפאה יחזור אליכם בהקדם לקביעת פגישת ייעוץ.