ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

הסרת שומות – האם יש סוגי שומות שלא ניתן להסיר?

אתם אוהבים את עצמכם ואת איך שאתם נראים, אבל אולי ישנו עניין קטנטן שמפריע לכם במראה שלכם – שומה. נמאס לכם להתבאס מהשומה שלכם? חולמים על עור חלק וללא פגמים? ובכן, אל חשש – בהליך כירורגי בטוח מאד וקצרצר ניתן לפתור את הבעייה. אבל לפני שאתם ממהרים לרופא הקרוב, ישנם כמה דברים שחשוב שתדעו. למשל, האם ישנם סוגים של שומות שלא ניתן להסיר? בואו נגלה!

מהן שומות?

ראשית, בואו נדבר על מה הן בעצם שומות. שומות הן אשכולות של תאי פיגמנטים המופיעים על גבי העור ונראים שונה מאשר שאר העור שמסביב. הן יכולות להיות שטוחות או גבוהות יותר מן העור שסביבן, חלקות או מחוספסות, וצבען יכול לנוע בין ורוד-חום לשחור. בעוד שרוב השומות אינן מזיקות, חלקן יכולות להיות סימן למלנומה, סוג של סרטן העור. לכן חשוב לבדוק כל שומה חדשה או שומה שמשתנה אצל רופא עור.

אילו שומות ניתן להסיר?

כאשר מדובר בהסרת שומות, הליך כירורגי היא השיטה הנפוצה והיעילה ביותר. פעולה זו כוללת חיתוך של השומה ותפירת העור. הסרה כירורגית יעילה עבור כל סוגי השומות, אך ישנם מקרים בהם יש לבצע אותה באופן שונה, או שנדרשים הליכים נוספים. לדוגמה, אם קיים חשד ששומה היא סרטנית, ייתכן שתידרש ביופסיה לפני שניתן יהיה להסיר אותה בניתוח. בנוסף, אם שומה ממוקמת באזור רגיש, כגון הפנים או איברי המין, ייתכן שיומלץ לכם לוותר על הסרה כירורגית בשל הסיכון להצטלקות או לנזק לרקמה שמסביב.

סוגים מסויימים של שומות עשויים להיות קשים יותר להסרה מאחרים, בהתאם לגודלם, מיקומם ועומקם בתוך העור. שומות המושרשות עמוק בעור עשויות לחייב ניתוח נרחב יותר להסרתן. במקרים מסויימים, ייתכן שיהיה צורך במספר ניתוחים כדי להסיר באופן מלא שומה גדולה או מורכבת. אך גם אם סוגים אלה של שומות קשים יותר להסרה מאחרים, עדיין ניתן להסיר אותם בהצלחה בשיטות כירורגיות.

חשוב לציין כי הסרה כירורגית היא שיטה בטוחה ויעילה מאד להסרת שומות, אך ישנם סיכונים הכרוכים בכל הליך כירורגי. סיכונים אלה יכולים לכלול זיהום, דימום, צלקות ושינויים במרקם העור או בצבעו. לכן, חיוני להתייעץ עם רופא מוסמך לפני ביצוע כל הליך הסרת שומה כדי לקבוע את דרך הפעולה הטובה ביותר עבור המצב הספציפי שלכם. הרופא יעריך את גודל, מיקום וסוג השומה שעל עורכם וימליץ על אפשרות הטיפול המתאימה ביותר בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

בנוסף להתייעצות עם הרופא, ישנם מספר דברים נוספים שתוכלו לעשות כדי להבטיח ניתוח מוצלח להסרת השומה שלכם. חשוב, למשל, שתעקבו אחר כל הוראות ההכנה שתקבלו מן הרופא לקראת הניתוח, העשויות לכלול הימנעות מתרופות או מזונות מסויימים. עליכם להיות גם מוכנים למעט אי נוחות או נפיחות באזור לאחר ההליך, ולפעול לפי ההוראות שינתנו לכם על ידי המנתח לאחר הניתוח כדי להבטיח ריפוי מיטבי.

רוצים להתייעץ בעניין עם דר’ קיילוס? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

כיצד מבוצעת הסרת שומה?

במהלך הליך הסרה כירורגי של שומה, ישתמש הרופא המנתח בהרדמה מקומית כדי להרדים את האזור סביב השומה ולמנוע אפשרות שתחוו כאב בזמן הניתוח. לאחר מכן יחתוך הרופא בזהירות את השומה באמצעות אזמל או כלי כירורגי מתאים אחר. גודל ועומק החתך יהיה תלוי בגודל, סוג ומיקום השומה.

לאחר הסרת השומה, רופא העור יתפור את העור בחזרה או ישאיר את הפצע להחלים מעצמו במקרה שמדובר בשומה קטנה מאד, משום שאורך וסוג התפרים בהם נעשה שימוש תלוי בגודל ובמיקום החתך. במקרים רבים יוכל הרופא להשתמש בדבק עורי מתאים במקום בתפרים. אם מבוצעים תפרים, לרוב הם תפרים נמסים שאין צורך להסירם ונעלמים מעצמם בתוך תקופה של כשבועיים.

ייתכנו צלקות לאחר ניתוח להסרת שומה, אך ניתן ברוב המקרים למזער את הגודל והמראה שלהן באמצעות טיפול נכון בפצע ושימוש בתכשירים מתאימים שיינתנו לכם על ידי הרופא. לדוגמה, חשוב לשמור על הפצע נקי ויבש כדי למנוע זיהום. סביר שהרופא שלכם ימליץ לכם גם על פגישת מעקב כדי לבדוק את אזור השומה שהוסרה ולוודא שההחלמה שלו תקינה. הוא עשוי גם להמליץ על בדיקות עור קבועות כדי להמשיך ולפקח על כל שומה חדשה או שינויים בשומות קיימות.

לסיכום, הסרה כירורגית היא שיטה בטוחה ויעילה להסרת שומות לא רצויות מעורכם. אמנם ייתכנו מקרים בהם הסרה כירורגית תהיה מאתגרת או מורכבת יותר, אך אין סוגי שומות שלא ניתן להסיר בהליך כירורגי. אם אתם שוקלים הסרת שומה, חשוב להתייעץ עם רופא מנוסה ומוסמך כדי לקבוע את תוכנית הפעולה המתאימה ביותר למצב הספציפי שלכם. עם טיפול וניהול נאותים של הניתוח והתקופות שלפניו ואחריו, ניתן להשיג תוצאות יפות והחלמה מלאה, ולהשאיר אתכם עם עור חלק ומושלם ללא פגמים.

רוצים להתייעץ בעניין עם דר’ קיילוס? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.