ד"ר רם קיילוס

מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית

התחלות חדשות: כיצד יכול ניתוח שחזור פנים להעצים נפגעי תאונות

תאונה יכולה לשנות הכל. בשבריר שנייה, החיים מקבלים תפנית בלתי צפויה, שתוצאותיה משפיעות על כל תחומי החיים, לרוב לרעה. כאשר נפגעים באזור הפנים, ההשלכות יכולות להיות לא פחות הרות אסון מאשר במקרה של פגיעה בכל אזור אחר, ולעיתים אף יותר. ניתוח שחזור פנים מציל את המצב ומציע התחלה חדשה ותחושת ביטחון מחודשת. קראו על היתרונות המדהימים של הליך משנה חיים זה:

בעבר הרחוק, כאשר נפגע אדם בפניו בתאונה, לא עמדו בפניו אופציות רפואיות שיוכלו להשיב לו תפקודים שאבדו לאברי הפנים ומראה נורמטיבי ואסתטי שיוכל לחיות עמו. היו לכך השלכות טרגיות מבחינה אישית, מקצועית וחברתית, ולא ניתן היה למנוע את התדרדרות איכות חייו של הנפגע. לשמחתנו, מזה כמאה שנה מתבצעים ניתוחי שחזור פנים ההולכים ומשתכללים, עד כדי כך שהיום ניתן כמעט בכל מקרה של פגיעה בפנים בתאונה לשפר את תפקוד, מראה ואיכות חייו של הנפגע. לכן בשנים האחרונות נמצאים ניתוחי שחזור פנים בעלייה מתמדת בפופולריות שלהם, בשביעות רצון המטופלים וברמת ההצלחה שלהם.

מחקר של Yıldız T., Selimen D. משנת 2015 ביקש לבחון את ההשפעה של ניתוחי שחזור פנים על איכות החיים, ולבחון הבדלים סוציו-דמוגרפיים בקרב מטופלים שעברו את הניתוח לעומת מטופלים שעברו ניתוחים פלסטיים אסתטיים אחרים. המחקר מצא כי בעוד שהן מטופלים בניתוחים אסתטיים והן בניתוחי שחזור ציינו את אי הנוחות מהמראה הפיזי שלהם כסיבה העיקרית לניתוח, תגובות הסביבה היו משמעותיות יותר עבור מטופלים בניתוחי שחזור. מעניין היה לגלות כי שתי קבוצות המחקר דיווחו על רמות דומות של השפעות שליליות על היחסים החברתיים עקב מצבם, דבר המצביע על כך שיש לקחת בחשבון הפרעת גוף דיסמורפית בעת הערכת מטופלים המבקשים ניתוח אסתטי. הפרעת גוף דיסמורפית (BDD) היא הפרעה נפשית שעדיין פחות מוכרת לציבור הרחב בהשוואה להפרעות נפשיות אחרות, אך היא נפוצה מאוד ולעיתים קרובות קשה ומורכבת לטיפול פסיכולוגי. היא כוללת מחשבות טורדניות המתמקדות בפגמים הפיזיים שהאדם מוצא בעצמו. המחשבות האובססיביות מובילות להתנהגויות כפייתיות מסוגים שונים.

בנוסף נמצא במחקר כי למטופלים שעברו ניתוחי שחזור היו ציפיות נמוכות יותר לפני הניתוח, אך לאחר הניתוח הם דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר מדימוי הגוף שלהם בהשוואה למטופלים בניתוח אסתטי. המחקר אישר כי ניתוחים אלה אכן משפיעים על תפיסת דימוי הגוף ואיכות החיים של המטופלים.

שחזור מפת חיינו

ניתוח שחזור פנים נועד להשיב לנו את התכונות המוכרות בפנינו שהכרנו ואהבנו. הפנים שלנו הן מפות חיינו, המשקפות את הזהויות והחוויות שלנו. כאשר תאונה פוגעת במרקם ייחודי זה, היא יכולה להיות הרסנית מבחינות רבות. בעזרת מנתחים מיומנים וטכנולוגיות חדשניות, ניתן במקרים רבים להשיב את המראה לקדמותו ולסייע לנו לצאת מחדש אל העולם בביטחון. מחקר של Sniezek et al. (2013) מצא כי ניתוח שחזור פנים שיפר את ההערכה העצמית של המנותחים, את האינטראקציות החברתיות ואת איכות החיים הכללית שלהם.

ניתוח שחזור פנים משחזר גם תפקודים

ניתוח שחזור פנים אינו עוסק רק באסתטיקה. הוא גם מקל על כאב פיזי ואי נוחות, ומשיב תפקודים שנפגעו. פציעות בפנים יכולות לגרום לשלל בעיות תפקודיות, כגון קשיי דיבור, נשימה או אכילה. הליכי שחזור יכולים לעזור לשחזר פונקציות חיוניות אלה ולהפוך משימות יומיומיות לקלות כפי שהיו לפני התאונה. במחקר שנערך על ידי Rohrich et al. (2014), נמצא כי מטופלים שעברו ניתוח שחזור פנים חוו שיפורים משמעותיים הן במראה והן בתפקוד.

הליכים נפוצים כחלק מניתוחי שחזור פנים

ניתוחי שחזור פנים משתנים בהתאם לצרכים של כל מטופל, אך לרוב שחזורי פנים לאחר תאונה דורשים טכניקות תפירה עדינה ותיקוני נזקים לרקמות רכות. המנתח עשוי להשתמש בשילוב של הליכים כירורגיים, כולל:

ניתוח אף – ניתוח שחזור באף כרוך בשחזור של מעברי האף, המחיצה והריריות.

שחזור אוזניים – במקרים חמורים, עלולה להתרחש פגיעה באוזן, וכתוצאה מכך ניתוק של האוזן מהראש או אובדן פיסה מן האוזן. מנתחים פלסטיים עשויים לנסות לחבר מחדש את האוזן או את החלק שנותק, או לשחזר אוזן על ידי בניית מבנה דמוי אוזן מעור ורקמות שניטלו מאזורים אחרים בגוף. לעיתים נחוץ גם  שחזור האוזן הפנימית.

שחזור עצמות עיניים – שחזור מלא או חלקי של ארובת העין. רכסי גבות עשויים גם הם להיות פגועים, מה שיחייב שחזור מלא של כל האזור.

ניתוח שחזור עצבי פנים – כאשר מתרחש שיתוק חלקי או מלא באזורי פנים מסויימים, המנתח עשוי לחבר מחדש עצבים או שרירים קטועים כדי להחזיר את הפונקציונליות לפנים.

הליכים אפשריים נוספים – תיקון קו שיער; התקנת שתלי סנטר ולחיים; ניתוח פה ולסת לתיקון או שחזור עצמות הפנים, כולל הלסת, עצמות הלחיים וארובות העיניים; השתלת עור: נטילת פיסת עור מחלק אחר של הגוף והשתלתה בפנים כדי להחליף עור פגום או חסר; השתלת שומן: הוצאת שומן מחלק אחר של הגוף והזרקתו לפנים כדי להחזיר נפח וקווי מתאר; תיקוני צלקות; ועוד.

ההליכים הספציפיים המשמשים לשחזור הפנים יהיו תלויים בהיקף וסוג הטראומה בפנים, וכן בצרכים ובמטרות האישיות של המטופל.

מדע החיוך

האם ידעתם כי חיוך הוא יותר מאשר רק סימן אוניברסלי של אושר? הוא גם הוכח מדעית כמועיל לבריאות ולתחושת הרווחה שלנו. מחקר שנערך בשנת 2012 על ידי קראפט ופרסמן גילה כי חיוך יכול להפחית את רמות הלחץ שלנו ולהגביר רגשות חיוביים. אך עבור נפגעי תאונות עם פציעות פנים, חיוך עלול להיות משימה כואבת או אפילו בלתי אפשרית. ניתוח שחזור פנים יכול לשנות את המצב. על ידי תיקון שרירים ורקמות פגועים, מנתחים יכולים לשחזר את היכולת שלכם לחייך, לצחוק ולהביע את עצמכם בחופשיות.

הפנים שלנו הן כלים רבי עוצמה לתקשורת, ומאפשרים לנו לתקשר מגוון רחב של רגשות מבלי להוציא מילה אחת מפינו. עבור נפגעי תאונות עם פציעות פנים, היבט חיוני זה של אינטראקציה אנושית עלול להיפגע. ניתוח שחזור פנים יכול לשחזר את יכולתכם להביע רגשות ולהתחבר עם אחרים ברמה עמוקה יותר. מחקר משנת 2015 של .Snyder-Warwick et al הדגיש את יכולתו של ניתוח שחזור פנים לשפר את אמצעי הביטוי הרגשי של המטופלים ולאפשר להם יחסים בינאישיים מספקים יותר וחוויות חברתיות משופרות.

מתנת האמון

ביטחון עצמי הוא כוח רב עוצמה המשפיע על כל היבט של חיינו, החל מאינטראקציות חברתיות ועד להצלחה מקצועית. כשאתם מרגישים טוב עם עצמכם, השמיים הם הגבול. עבור נפגעי תאונות המתמודדים עם פגיעה בפנים, מרכיב זה יכול להיות קשה להשגה. למרבה המזל, מחקר שנערך על ידי Alderman et al. (2016) מצא כי ניתוח שחזור פנים הגביר את הביטחון העצמי של המטופלים, מה שהוביל לשיפור הבריאות הנפשית שלהם ואת שביעות רצונם מחייהם. לכן, אל תזלזלו במתנת הביטחון – היא יכולה להיות המפתח למימוש מלוא הפוטנציאל שלכם.

שיפור שינה

האם ידעתם כי פציעות פנים עלולות לגרום להפרעות שינה? פציעות המשפיעות על מבנה האף או הפה עלולות לגרום לדום נשימה חסימתי בשינה, כלומר – לנשימה משובשת במהלך השינה. ניתוח שחזור פנים יכול לתקן בעיות מבניות אלה, מה שמוביל לשיפור איכות השינה והבריאות הכללית. על פי מחקרים, מטופלים שעברו ניתוח שחזור פנים לטיפול בבעיית דום נשימה בשינה חוו שיפור משמעותי בדפוסי השינה שלהם, שתורגמו לרמות אנרגיה גבוהות יותר ותפקוד טוב יותר במהלך היום.

העצמה כלכלית

בעולם שבו רושם ראשוני כל כך חשוב, פציעה בפנים יכולה למרבה הצער להשפיע לרעה על סיכויי מציאת העבודה ופוטנציאל ההשתכרות של האדם. על ידי השבת מראה טבעי יותר, ניתוח שחזור פנים יכול לפתוח לכם דלתות להזדמנויות חדשות, ומאפשר לכם להשיג את מטרות הקריירה שלכם במסלול הרגיל.

קידום בריאות נפשית

חיים עם פגיעה בפנים עלולים לגבות מחיר מן הבריאות הנפשית שלנו, ולהוביל להתפתחות תחושות של חרדה, דיכאון ולבידוד חברתי. ניתוח שחזור פנים יכול להיות זרז לשינויים חיוביים במצב הנפשי שלנו ולעזור לנו להחזיר לעצנו את תחושת השליטה והערך העצמי.

ניתוח שחזור פנים יכול גם לכשעצמו להיות חוויה מעצימה המטפחת חוסן וצמיחה אישית. המטופלים מתגברים על אתגרי ההחלמה, ומפתחים כישורי התמודדות, חמלה עצמית ונחישות המשרתים אותם היטב בכל תחומי החיים בהמשך ונותנים להם תחושת הצלחה והישג.

במחקר שנערך על ידי Klassen et al. (2012), התברר כי מטופלים שעברו ניתוח שחזור פנים דיווחו על חוסן מוגבר ויכולת הסתגלות, ובכך הוכח כוחו הטרנספורמטיבי של הליך שחזור הפנים הן ברמה הפיזית והן ברמה הפסיכולוגית.

יצירת אפקט דומינו חיובי

יתרונותיו של ניתוח שחזור הפנים מגיעים הרבה מעבר לאדם הפגוע עצמו. כאשר אנו מרגישים טוב עם עצמנו, סביר יותר שנפיץ אופטימיות וחיוביות לסובבים אותנו. מחקר של פאולר וכריסטאקיס (2008) הראה כי אושר יכול להיות מדבק. על ידי השקעה ברווחתכם האישית באמצעות ניתוח שחזור פנים, אתם לא רק משנים את חייכם שלכם, אלא גם תורמים לאושרם של הסובבים אתכם, האנשים האהובים והקרובים אליכם. לכן בחירה בניתוח שחזור פנים אינה עניין אגואיסטי כלל וכלל, ואינכם צריכים לחוש אשמה באשר לבחירתכם.

לסיכום, ניתוח שחזור פנים משנה את כללי המשחק עבור נפגעי תאונות, ויתרונותיו באמת מדהימים. על פי כל המחקרים בתחום, ברור כי לניתוח שחזור פנים הכוח לשנות חיים בדרכים בלתי נתפסות. לכן אין פלא שהוא מהווה מגדלור של תקווה עבור אינספור נפגעי תאונות ברחבי העולם.

אם לכם או לאדם אהוב נגרמה פציעה בפנים, אל תהססו לבחון את האפשרויות שיש לניתוח שחזור פנים להציע. בעזרת אנשי מקצוע מסורים וטכנולוגיה מתקדמת, תוכלו להפוך טרגדיה לניצחון ולאמץ עתיד מלא בחיוכים.

דר’ רם קיילוס הוא מנתח פלסטי מוסמך בארה”ב ובארץ, בעל נסיון של 30 שנה בניתוחי שחזור פנים מכל הסוגים. מעוניינים להתייעץ עמו בנושא? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.